- Yazar: Okuryazar Editöryal
- Kategori: Medya
- Etiketler: Abdullah özkan Yazıları, Sosyal Medya, Eşik Bekçiliği, Bekçi Köpekliği, Medya Endüstrisi
- Bu yazı Okuryazar’a 4 yıl önce eklendi ve şu anda 0 Yorum bulunmaktadır.
- Gösterim: 350
21. Yüzyılın Paradigması: Kitlelerin Medyası
Yeni yüzyılda en köklü değişim ve dönüşüm medya dünyasında yaşanıyor. Medya endüstrisi adeta deri değiştiriyor; medyada kurallar yeniden yazılıyor.
Geçen yüzyılda medya endüstrisinin merkezinde kurumlar/büyük şirketler/devasa yapılar vardı.
Merkezi bir örgütlenme mevcuttu. Büyük medya yapıları üzerinden yürüyen bir enformasyon akışıyla toplumlar bilgi/haber/yorum bombardımanına maruz bırakılıyordu.
Haber kaynakları çok çeşitliydi, istemediğiniz kadar enformasyona kolaylıkla ulaşabilme imkanınız vardı.
Ama bu kadar çok bilgiyi nerede kullanacağınız, nasıl yorumlayacağınız, nasıl bir sonuca ulaşacağınız konusu da ayrı bir sorundu. Yığınla aktarılan, hızlı dolaşan, ne anlama geldiğini çözmede zorlandığınız enformasyon denizinde boğulma ihtimali de her zaman mevcuttu…
Medya endüstrisinin güç odakları, istedikleri enformasyonu istedikleri formda, diledikleri şekilde, içerikte ve zamanda kitlelere pompalıyordu.
Bunu yaparken araç kimi zaman haber ajansı oluyordu, kimi zaman gazete-dergi, kimi zaman da radyo ve televizyon…
Güç; endüstrinin patronlarında, çok uluslu medya tekellerinde, kitleleri yönlendiren kartellerin elindeydi.
Oysa yeni yüzyılda bu durum yavaş yavaş değişmeye başladı…
İnternetin hızla yaygınlaşması, kitle iletişiminde devrim niteliğinde gelişmelere kapı araladı.
“Sosyal Medya” kavramı doğdu. Haber portalları, bloglar, kitleler arasında haberleşmeyi/etkileşimi sağlayan facebook ve twitter gibi sosyal paylaşım siteleri, yeni medya mecraları olarak kısa sürede hayatımızdaki yerlerini aldı.
Sosyal medya, çok uluslu medya endüstrisinin etki gücünü kırdı. Kartellere karşı amansız bir savaş başlattı. Habere, enformasyona, bilgiye ambargo koyan medya tekelleri, sosyal medyadan beklemedikleri bir darbe yediler. Düzenleri bozuldu.
Medya endüstrisi artık hızla kitlelerini kaybediyor.
Kitleler, kendileri için yepyeni bir medya oluşturuyor.
Yazar Joel de Rosnay'ın da dikkat çektiği gibi, medya için kullanılan “Mass Media” kavramı, artık “Media the Masses” şekline dönüşüyor.
Geçen yüzyılda egemen medyanın enforme ettiği kitleler, yönlendirilmiş haberle, çarpıtılmış yorumla beslendikleri için kurulu düzeni savunuyor, haksızlıklara sessiz kalıyor, zulmü seyrediyordu. Tam anlamıyla “düzenin bekçi köpekliğini” yapıyordu.
Ama yeni yüzyılda kitlelerin oluşturduğu medya, adaletsizliğe öfke duyuyor, yoksulluğa/yolsuzluğa isyan ediyor, hakkını/hukukunu arıyor, özgürlükten, bağımsızlıktan ve eşitlikten yana tavır alıyor.
Ortadoğu'da yıllanmış diktatörlüklerin sarsılmasında, zalim rejimlerin yerle bir edilmesinde, yanan özgürlük ateşinde kitlelerin oluşturduğu “yeni medya”nın büyük payı var.
21. yüzyılın yeni paradigması kitlelerin medyası, dünyada pek çok devrime öncülük edecek gibi gözüküyor.
21. Yüzyılın Paradigması: Kitlelerin Medyası
Prof. Dr. Abdullah Özkan
Abdullah Özkan'ın diğer yazıları da ilginizi çekebilir
Göz atmak için tıklayın
Bu sayfayı beğendiyseniz, lütfen yorum yapmayı ve çevrenizle paylaşmayı unutmayın.
Etiketler: Prof. Dr. Abdullah Özkan yazıları, Prof. Dr. Abdullah Özkan iletişim yazıları, 21. Yüzyılın Paradigması: Kitlelerin Medyası - Prof. Dr. Abdullah Özkan Yazıları, Eşik bekçiliği, Bekçi köpekliği, Sosyal medya,
Okuryazar'ı keşfedin!
Okuryazar'a üye olup, daha fazla özellikten tamamen ücretsiz olarak yararlanabilirsiniz. Dilerseniz, kendinize köşe açabilir, anlık ileti paylaşabilir, yazılar kısmında ilgilendiğiniz konularda içerikler yazabilirsiniz.
Beğen ve Yorum Yap
Bu Yazının Yorumları
Emre Bağce- 2 hafta önce
Hasan Aybars Arslan- 1 ay önce
Hasan Aybars Arslan- 1 ay önce